Greetings from Hell - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu Greetings from Hell - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu

Greetings from Hell

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

02 November 2011 | Polen, Auschwitz

As in het gras. Het heeft zijn eigen weg gezocht, de laatste 65 decennia. Ik pluk een knellend steentje onder mijn schoen vandaan. Of had ik dit restant van Auschwitz moeten laten zitten?

Na een aantal dagen hard gewerkt te hebben, 'beloonde' ik mijzelf vandaag met een trip naar Oswiecim. Oftewel, Auschwitz. Gelukkig verzekerde de buschauffeur mij ervan dat de terugreis bij de prijs inbegrepen zat. Of is dit niet een onderwerp om grappen of satirische opmerkingen over te maken?

Ik weet het niet. De afgelopen week heb ik geprobeerd naast dit blog ook een videodagboek bij de houden. Of eigenlijk, een paar keer, op verschillende locaties, stond ik een minuutje in mijn camera te brabbelen. Over wat ik meemaakte, enzo, jeweetog, etcetera. Grappen en grollen, zo nu en dan ook informatief. Maar toen de Litouwse vriendin van Richard vandaag de camera hanteerde en ons liet losgaan, konden we niet duidelijk zeggen wat we voelden.

Veel mensen die in Auschwitz zijn geweest zeggen: 'ja, het was erg man, ik voelde me zo verdrietig daarna. Ik was zo één met die mensen.' Ik zeg niet dat ik dat hypocriet vind, want iedereen mag voelen wat hij of zij wil. Maar laat ik er dit over zeggen: wanneer je in Auschwitz bent, of dat nou in het museum is (kamp I) of Birkenau (kamp II); het is allemaal erg surrealistisch. Je kunt bijna niet visualiseren dat op de plek waar je staat, waar notabene een foto uit het verleden hangt, met één handgebaar werd bepaald wie mocht blijven leven en wie de gaskamers in werd gejaagd (hoewel de slachtoffers dachten dat ze een douche en warme maaltijd zouden krijgen).

Toen ik twee weken geleden in Noord-Polen was, reed ik langs het plaatsje 'Hell'. Het trekt vooral veel toeristen vanwege de naam; mensen sturen graag een ansichkaart naar huis met de tekst 'greetings from Hell'. Maar hoe de hel echt eruit ziet, weet niemand. Dus doe ik de groeten maar uit Auschwitz.

(En dan morgen weer een vrolijker blog, waaronder de behandeling van de lezersvraag van Erik: 'Pools is een taal met veel medeklinkers. Is bijv. de Z dan ook vaker aanwezig in de Poolse scrabble in vergelijking met de NLse versie?')

Do zobaczenia!

  • 03 November 2011 - 11:46

    Marco:

    65 decennia?

  • 03 November 2011 - 19:20

    Jetty:

    Hoi Geert Jan, een indrukwekkende plek, waar jij bent geweest. Veel woorden zijn niet nodig, stilte zegt soms genoeg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Auschwitz

Geert Jan

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 48981

Voorgaande reizen:

02 April 2010 - 28 Mei 2010

Sint Petersburg!

25 Februari 2010 - 01 Maart 2010

Poznán

02 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

TalentenTour

29 Juli 2011 - 30 November -0001

Parolen uit Polen

30 November -0001 - 30 November -0001

Oerkreten uit Oekraine

Landen bezocht: