T-D - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu T-D - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu

T-D

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

23 Maart 2012 | Moldavië, Chisinau

Tsja, en toen zat je in Moldavië. Een kleine republiek ten zuidwesten van Oekraïne. Eigenlijk een nogal sneu landje, want ze hebben geen toegang tot zee en een decennialange, zo niet eeuwenlange zoektocht naar identiteit heeft eigenlijk nog bar weinig opgeleverd...

Sinds begin deze week zit ik hier. En Chisinau is eigenlijk best een gave stad. Maar ook op het platteland ben ik geweest. Dat contrast is duidelijk waarneembaar. In feite, op het moment dat je de hoofdstad verlaat, en over de kuilerige wegen scheurt, kom je in een wereld terecht waarin ossen de snelweg oversteken, politie-agenten je bij een snelheidsovertreding van 60 kilometer per uur aanhouden en zonder boete weer laten doorrijden en dorpjes die eigenlijk steden zijn; want na Chisinau is er in feite niets.

Hoewel, er is nog een dubieus gebied genaamd Transnistrië. Of Transdnjestrië. Hoe u het wil. Ik zeg vaak 'T-D', want da's makkelijker, jeweetog. Enfin, dat is eigenlijk dus Moldavië, maar ook weer niet. Want ze hebben zich eenzijdig onafhankelijk verklaard. Dus toen ik vandaag een uur lang koffie, of eigenlijk water, dronk met de Minister van Economische Zaken, zijne financiële hoogheid Lazar, werd me maar weer eens duidelijk hoe gecompliceerd het is. Stel, Friesland zou zeggen: we willen niks meer met jullie Nederlanders te maken hebben. Prima, blijf lekker Fries praten en jammer van die Elfstedentocht en Thialf enzo, maar zoek het verder maar uit.

Helaas, zo werkt het niet voor Moldavië. Zeventig procent van de (voormalige) industrie zit in T-D. Negentig procent van de elektra 'zou' daarvandaan moeten komen. De tweede en derde stad van het land, Tiraspol en Bender, zetelen daar. Da's eigenlijk niet zo relaxed dus.

Omdat het eenzijdig onafhankelijk is, wordt T-D nauwelijks erkend. En ja, stel dat je daar dan heen wil. Ze kunnen je afpersen, in een kuil stoppen, je handen afhakken, je rugtas jatten, je haren uittrekken. En geen consulaat of ambassade waar je je beklag kan doen, laat staan die je kan helpen. Zo werkt dat nou eenmaal, in zo'n raar allesbehalve collaborerend staatje.

Overmorgen ga ik erheen. Ik heb er zin in.

• 23 Maart 2012 - 22:29

Ileen :

Hou geld klaar bij de grensovergang, want dat ben je zowieso kwijt.En vergeet je ook niet te registreren, want anders moet je ook weer betalen als je eruit gaat.Spreekt een ervaren Transdniestrie ganger. En serieus, er is geen bal te beleven.Succes daarom...;)