Beste Armin (Deel 3) - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu Beste Armin (Deel 3) - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu

Beste Armin (Deel 3)

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

26 Mei 2012 | Oekraïne, Charkov

Beste Armin,

Fijn dat we elkaar weer gaan zien. Twee jaar nadat je Sint Petersburg liet horen hoe Hollandse export klinkt, treffen we elkaar in Charkov.

En verdomd Armin, ik heb er zin in! Op 13 juni zal je hier in aanloop naar Nederland - Duitsland het Vrijheidsplein doen vollopen. Vadertje Lenin zal bijna van zijn sokkel vallen, zo enthousiast zal er op jouw deuntjes gehost worden.

Trouwens, Armin, ik ben nu in Charkov en ik zie hoe ze jouw podium in elkaar draaien. Op één van de grootste pleinen ter wereld, dat normaliter overigens ook als parkeerplaats dient, kom je dan te staan. En daarna kan ik je introduceren bij mijn vrienden van Poezata Chata, oftewel de Oekraïense 'vreetschuur'. Zodat we goedgevuld in het stadion van Metalist zullen zien hoe Oranje probeert Duitsland een toontje lager te laten zingen.

Wat vind jij eigenlijk van Charkov, Armin? Al eens eerder geweest? Twee maanden geleden was je nog in Kiev, dat is toch wel anders he. Hier in Charkov is het grootser, andere architectuur en een minder cosmopolitische sfeer. Maar in feite is dit puurder dan Kiev, nietwaar? Die Sovjetstatuur, zowel binnen als buiten het centrum bijvoorbeeld. En het ware leven, dat je hier meer ervaart. Moeilijk om onder woorden te brengen. Maar daar weet jij alles van Armin, met woorden heb jij ook weinig.

Overigens ben ik vandaag op een camping geweest waar ze ook muzikanten gaan uitnodigen uit allerlei windstreken. Wit-Russische trance, hoe vind je dat? Lekkere Loekasjenkobeats, terwijl we sjaslik van onze ijzeren stokkies rukken. Back to the USSR 2.0, davaj!

Ik heb zin in het EK, Armin. Niet omdat ik veel zal moeten werken, want dat moet /doe ik nu ook al. En ook niet enkel omdat je zal optreden. Maar de wereld die hopelijk voor mensen zal opengaan wanneer ze voor of na jouw optreden ook de Poezata Chata ingaan, of naar het standbeeld van Taras Shevchenko trekken - de dichter des vaderlands - of zelfs het aandurven om de buitenwijken te bekijken.

Al speel je natuurlijk wel een rol, Armin. Ik begon dit bericht over Sint Petersburg. Jouw optreden vond plaats op de Dag van de Overwinning. Herhaal dat kunstje. Desnoods met Loekasjenkobeats.

• 28 Mei 2012 - 08:24

Mark:

Doe 'm de groeten als je 'm ziet!

• 29 Mei 2012 - 11:34

Viola: