Poolse grond - Reisverslag uit Warschau, Polen van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu Poolse grond - Reisverslag uit Warschau, Polen van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu

Poolse grond

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

29 Juli 2011 | Polen, Warschau

-'Waar reizen jullie naartoe?'
-'Mijn koffer en ik gaan naar Warschau'

Niet voor het eerst in mijn leven ben ik voor langere tijd 'weg'.Zeventig dagen Europa, Midden-Oosten en Afrika in 2007. Vijftig dagen Noord- en Midden-Amerika in 2008. Zestig dagen Sint Petersburg in 2010. En nu sta ik dus op Poolse grond, met de onzichtbare lipafdrukken van wijlen paus Johannes Paulus II ongetwijfeld hier ergens onder mijn voeten.

Het verbouwde vliegveld Chopin ademt rond het middaguur nog een wat onwennige sfeer uit. Met het oog op het naderende EK Voetbal, in zowel Polen als buurland Oekraïne, is deze luchthaven op de schop gegaan. Al weet ik niet hoe het hier eerder eruitzag; vandaag maak ik in Warschau mijn debuut.

Toen ik anderhalf jaar geleden tijdens een lange weekendtrip naar Poznan, durfde ik nog niet te bevroeden dat ik in dit land mijn piepkleine eerste stapjes als correspondent zou zetten. Je hoeft dus nog niet te verwachten dat ik de komende weken in een acht uur-uitzending van het NOS Journaal Sascha de Boer interrumpeer vanuit een bouwvallig studiootje in Warschau. Roem en naam zullen mij nog niet voorbijsnellen. De komende weken is Warschau de standplaats, waar ik aan een hip taalinstituut mijn kennis van het Pools probeer te verbeteren. Daarnaast wil ik mij laten verrassen door de mensen die ik zal leren kennen, evenals door de schoonheid van andere steden als ód en Kraków waar ik zo nu en dan zal heenreizen. Mocht het in deze periode uitkomen, dan wil ik natuurlijk graag één van mijn vele ideeën nader uitwerken. Maar omdat de concurrentie ook niet slaapt, werk ik nu liever aan nog meer kennis van taal, land en volk zodat ik vooral op termijn een paar streepjes voorloop.

Om mijn fans van voorgaande reisedities tevreden te stellen, zal ik de komende weken als vanouds te pas en te onpas mijn avonturen op dit blog plaatsen. Aan- of afmelden is vrijblijvend.

Do widzenia!

Mijn koffer - die vijf minuten geleden ook eindelijk in Warschau is gearriveerd na een of andere FC Knudde-actie van KLM - en ik

  • 30 Juli 2011 - 05:49

    Henrieke:

    Succes, veel plezier en mocht je wel in het 8 uur journaal te bewonderen zijn.. laat je het dan even weten? ;)

    Liefs,

  • 30 Juli 2011 - 09:02

    Anna:

    Ik neem aan dat het ód moest zijn, niet ód. :)
    Heel veel plezier in Warschau, misschien zie ik je daar. Als je daar hulp nodig heeft, laat me dan weten, schakel ik mijn familie of vrienden in.
    Anna

  • 30 Juli 2011 - 09:03

    Anna:

    Lodz dus. Jouw blog herkent Poolse letters dus niet :)

  • 30 Juli 2011 - 09:04

    Ivo:

    In Krakau hebben ze een ontzettend lekkere pizzatent. In ieder geval een paar jaar geleden wel... Op het grote plein, rechts van het marktgebouw (als je de toren aan je linkerhand hebt). Er hangt een bord aan de gevel met een rood schaakbordpaard tegen een achtergrond van blauw-witte vierkantjes. Eet smakelijk! :-)

  • 30 Juli 2011 - 09:14

    Joris :

    Leuk! Ben heel benieuwd naar je avonturen. Afgaande op vorige edities wordt dat geen probleem..
    Ken de regio totaal niet, dus ik laat me verrassen!
    Fijne reis!

  • 30 Juli 2011 - 13:54

    Douwe Brouwers:

    Veel plezier in Polen Ik hoop dat je het leuk vindt en succes met het leren van Pools.
    Groetjes van Douwe

  • 30 Juli 2011 - 15:14

    Viola:

    Die Gj, weer op avontuur! Leuk! Geniet ervan! Groetjes! ook voor je koffer!

  • 30 Juli 2011 - 16:26

    Frank Beijen:

    Hee! Wist je dat Michiel van Blommestein ook correspondent is, maar dan in Woedzj (Lódz)?

  • 30 Juli 2011 - 19:48

    Mama:

    Hoi Geert Jan, wij zijn inmiddels weer in Nederland, jij bent net "gevlogen", we zien er naar uit om je belevenissen weer te kunnen volgen, hoop gauw weer iets te lezen, succes daar, liefs mama

  • 31 Juli 2011 - 06:56

    Maaike:

    Ik voel geen behoefte me af te melden voor je blog! Ik kijk uit naar het lezen van je avonturen en verwonderingen de komende tijd! Veel plezier en succes! Geniet!
    Groetjes Maaike

  • 31 Juli 2011 - 13:55

    Jetty Bos:

    Wat goed dat jij je talen en landenkennis steeds verder uitbreidt.
    Douwe is jaloers op je........ik ook.
    Geniet ervan, lieve groetjes Jetty

  • 01 Augustus 2011 - 08:57

    Rachel Janiuk:

    Ah Kraków. Daar komt opa Janiuk vandaan! Niet te verwarren met opa DemJanuk overigens. Ik ben benieuwd of je veel Rachel look-a-likes tegenkomt?!

    Have fun en het nachtleven (in de ondergrondse kelders van Kraków) kan ik je zeker aanraden!

    x Rachel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Warschau

Geert Jan

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 49001

Voorgaande reizen:

02 April 2010 - 28 Mei 2010

Sint Petersburg!

25 Februari 2010 - 01 Maart 2010

Poznán

02 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

TalentenTour

29 Juli 2011 - 30 November -0001

Parolen uit Polen

30 November -0001 - 30 November -0001

Oerkreten uit Oekraine

Landen bezocht: