Geld als ijs - Reisverslag uit Krąków, Polen van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu Geld als ijs - Reisverslag uit Krąków, Polen van Geert Jan Hahn - WaarBenJij.nu

Geld als ijs

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

29 Oktober 2011 | Polen, Krąków

Polen en openbaar vervoer, het is en blijft een interessante combinatie en voer voor vele verhalen in vele talen. Inmiddels heb ik ervaring en generale repetities genoeg om mij vlekkeloos te kunnen uitdrukken aan het loket om een kaartje van A naar B te bestellen. Maar een discussie met een lokettiste over waarom ik de ene keer wel en de andere keer geen korting krijg op mijn treinbiljet is elke aflevering opnieuw een merkwaardig schouwspel. Alsof ik geld als ijs zou hebben (in Polen hebben ze blijkbaar geen geld als water, vandaar dat hun NBP ook lager is).

Deze avond reisde ik met de trein van Warschau naar Krakau. Na wederom een goedlachs loketbezoek had ik het gemakkelijke besluit genomen om mijn vertrek van vier uur naar half zeven uit te stellen , omdat reizen in de spits in Polen kennelijk 10 euro meer in mijn voordeel werkt…). In deze coupé trof ik vier architectuurstudenten die een workshop van een week in Warschau achter de rug hadden (en mij nog steeds niet konden vertellen waarom de wolkenkrabbers zo merkwaardig en ongestructureerd in het zakencentrum als geslagen schaakstukken gedeponeerd worden) en dat afscheid vierden met een fles kersenwodka (6 euro bij de betere speciaalzaak). Daar kreeg ik eindelijk antwoord op mijn kwellende kortingvraagstuk.

De algehele Poolse treinmaatschappij is PKP. De treinen vallen onder te verdelen in Interregio, Intercity Express en TLK. Voor de laatste twee is het mogelijk om 33% korting te krijgen wanneer je jonger dan 26 jaar bent. Maar niet voor de eerste, want deze trein is al relatief goedkoop. Daarnaast kun je 50% studentenkorting krijgen, maar dat geldt alleen voor eigen volk. Waarop een van de potentiële Poolse Rem Koolhazen, die een half jaar in Nederland had stage gelopen, mij van repliek bediende en aangaf dat je als Nederlandse student gratis openbaar kunt toeren. Oftewel: niet zeiken.

We dronken nog een kersenwodka, rolden na driehonderd kilometer op het hoofdstation van Krakau de trein uit en naderden de duisternis van de gevallen avond. Gedachtes aan scheve luchttorens of beklagenswaardige lokettistes waren vervlogen.

  • 30 Oktober 2011 - 07:01

    Douglas Brouwers:

    Hoi Geert-Jan,
    Blijft leuk jouw verslagen te lezen. Denk dat ik de trein in Polen nog even laat voor wat het is, zou de kortingen niet verstaan :-). Krakau is leuk, keer voor m'n werk geweest en daagjes aan geplakt om in de stad rond te kijken, mooi!
    Denk dat jij er mooie woorden over kunt schrijven.

  • 30 Oktober 2011 - 13:53

    Polencafe:

    Hoi,

    Mooi verhaal met voor mij bekende beelden.
    Zou je misschien jouw verhalen ook op www,polencafe.nl willen plaatsen?

    Met vriendelijke groet,
    Polencafe
    Polencafe@live.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krąków

Geert Jan

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 48981

Voorgaande reizen:

02 April 2010 - 28 Mei 2010

Sint Petersburg!

25 Februari 2010 - 01 Maart 2010

Poznán

02 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

TalentenTour

29 Juli 2011 - 30 November -0001

Parolen uit Polen

30 November -0001 - 30 November -0001

Oerkreten uit Oekraine

Landen bezocht: